10-те най-красиви моста в света
10-те най-красиви моста в света
17.01.2011 г.
Публикувано в Топ 10
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Diana
Класация на 10-те най-красиви моста в света
 
Голдън Гейт
Кога: отворен на 28.05.1937 г.
Колко: дължина между двете кули 1280 м. Обща дължина на моста – 2737 м. Височина – 227, 3м.
Днес Голдън Гейт е толкова силно свързан със Сан Франциско, че ми е трудно да си представя града без него. А преди да бъде построен, хората смятали, че това е непосилна задача. Справили се обаче за малко повече от четири години на цена от 35 млн. долара. И поставили нов рекорд за безопасност - само единадесет работници загинали по време на строителството или с 24 по-малко от предвидените фатални случаи според изчисленията на строителите (предварителната им прогноза предвиждала 1 смъртен случай на всеки вложен милион). Успехът бил постигнат благодарение на поставените за първи път предпазни мрежи, които спасили живота на 19 човека, наричани по-късно членовете на клуб „На половината път от Ада”.

Понте Векио
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Valeriano Della Longa

Кога: 1345 г.
Колко: 84 метра
Средновековният мост над река Арно във Флоренция е всъщност много повече от мост – той е и улица, и пазар, и може би най-голямата градска забележителност. Смята се, че това е най-старият сводест мост в Европа, изграден изцяло от камък. Първоначално бил построен от дърво, докато неводнение не го разрушава през 1333 година. Възстановен 12 години по-късно и надграждан многократно в следващите векове, днес той се отличава именно с неравномерния си външен вид.

Понт ду Гард
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Wolfgang Staudt

Кога: между 40-та и 60-та г. сл. Хр. при управлението на римските императори Клавдий и Нерон
Колко: 270м., висок 48,8м.
Истинско инженерно чудо и шедьовър на изкуството, от който се възхищават хора от цял свят – това е Понт ду Гард, моят фаворит. Защо? Отидете до Франция, вижте го и пак ще си говорим. И не забравяйте, че е на 2 000 години!
Най-големият строен от римляни акведукт бил част от по-сложна система, доставяща вода от около 50 км разстояние до град Nemasus (днешен Ним, Франция). За построяването му били използвани над 50 000 тона камъни, а изпълнението е толкова добро, че дори и най-големите каменни блокове (с тегло над 6 тона) пасват един с друг без хоросан.

Тауър бридж
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Kate Borkowski

Кога: 30.06.1894г.
Колко: 244 м.
Красивият мост Тауър не е Лондонският мост. Внимавайте или рискувате да се сблъскате със съвсем обиновен мост над Темза.
Към края на XIX век развитието на източната част на Лондон причинява толкова голямо натоварване на Лондонския мост, че градската управа решава да построи нов мост над реката. Първоначалната идея за мост с две кули, построен върху кейовете, не се осъществява и днес виждаме Тауър Бридж във викториански готически стил и в хармония с близката Лондонска кула. Изграждането му отнема 8 години и труда на 432 работници. За това време 70 000 тона бетон били излети в опорите му, били положени двете подвижни части от по 1000 тона всяка и накрая всичко било облицовано с портландски камък и корнски гранит, за да бъдат скрити 11 000 тона стомана. Тогавашните лондонски жители меко казано не били очаровани, а днес мостът се е превърнал в една от най-известните забележителности на града.

Моста Еразъм, Ротердам
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Edwin Ridderhof

Кога: 06.09.1996г.
Колко: 802 м.
Наречен „Лебедът” поради формата на поддържащия го пилон, мостът Еразъм свързва северната и южната част на град Ротердам. Възможността за минаването на кораби под него е осигурена чрез изграждането на подвижна част с дължина 89 метра – най-дългата и тежка по рода си в Европа. Известен с красотата си, мостът е показан през 1998 год. във филма „Кой съм аз” (с участието на Джеки Чан), а през 2005 година, при участието им в Световния шампионат по въздушни надпревари на Ред Бул, под него прелитат състезателни самолети. Изграждането на 6800-тонното съоръжение струва 75 млн. евро. Скоро след отварянето му обаче се установява, че Еразмусбрук се люлее при силни ветрове, което налага оборудването му с регулатори на въздушното течение.

Стари Мост, Босна и Херцеговина
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Rob Hogeslag

Кога: 1556 г.
Колко: 30 метра
Пресичащият река Неретва Стари мост свързва двете части на град Мостар и е построен по времето на най-великия османски султан Сюлейман I Великолепни (1520 – 1566г.). И това е може би всичко, което знаем за него. До нас са достигнали само спомени и легенди, свързани с неговия майстор Хайредин Мимар (ученик на известния Мимар Синан). Загадка за нас остават много въпроси – как е било построено скелето и как са успели да го запазят здраво през дългия период на строителство на моста или как били пренасяни камъните от единия до другия край на реката. А може би именно в неизвестността се крие очарованието на Стария мост, признат днес за едно от най-големите архитектурни постижения на своето време. Не знам. Но е възхитителен!

Бруклински мост
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Francisco Diez

Кога: 24.05.1883 г.
Колко: 1825 м.
През 1855 година инженерът Джон Рьоблинг започва да проектира мост, който скоро ще се превърне в най-дългият висящ мост в света и този с най-високите кули в Западното полукълбо за времето си. Днес той е една от основните артерии, пресичащи Ийст ривър и един от най-натоварените мостове на планетата. А в края на XIX век на Рьоблинг били необходими 14 години да убеди градските власти в необходимостта от изграждането му! Интересен факт е, че подпорната конструкция на Бруклинския мост е построена шест пъти по-здрава от необходимата според предварителните изчисления. Вероятно в това се крие причината той все още да стои, докато други, построени по същото време, са се разпаднали.

Вашко да Гама, Лисабон
от: www.flickr.com
|
фотограф:  F Mira

Кога: 29.03.1998г.
Колко: 17.2 км
Пресича река Тежу в близост до Лисабон. При отварянето му, а и до днес, е един от най-дългите мостове в света (на девето място) и най-дългият в Европа. Името му не е случайно – Вашко да Гама е морският изследовател, открил през 1498 година път до Индия около нос Добра надежда. И наистина въженият мост носи името си с чест – с обща дължина от над 17 климотра, от които близо километър е основният мост, над 12 километра - виадукти и почти 5 километра - специални пътища за достъп до него, той е една великолепна структура.

Сидни Харбър, Австралия
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Anthony Kelly

Кога: 19.03.1932 г.
Колко: 1149 м
Близо 80-годишният Сидни Харбър остава най- широкият мост в света с толкова дълго разстояние между две колони (503 метра). Това е и най-високият стоманен мост с арка, извисяващ се на 134 метра от водата. Обслужва железопътна линия, пешеходен и автомобилен транспорт. Наричан „Закачалката” заради извитата си форма, той често е сниман заедно с намиращата се наблизо опера. 800 домове е трябвало да бъдат съборени, за да се освободи място за построяването му. То отнема 8 години, труда на 1400 души и 12 млн. долара.

Нан пу, Шангхай
от: www.flickr.com
|
фотограф:  Jakob Montrasio

Кога: 1991 г.
Колко: 765 метра
Мостът е емблематичен, тъй като е първият, свързващ двата бряга на река Хуангпу. До построяването му желаещите да стигнат от Пудонг до Пукси (или обратното, естествено) трябвало да избират между два тунела и ферибот. Най-забележителната му характеристика е кръговият подход, използван за намаляване размера на земята за достъп до моста.

Creative Commons License
10-те най-красиви моста в света by Виктор Великов is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Bulgaria License.